Otázky k přípravě na půst

Protože se chystám na dlouhodobější půst, přečetl jsem si knihu herbalisty Stephena H. Buhnera “The Transformational Power of Fasting“:

book-fasting

Kromě obecných rad, popisu mechanismu půstu, přípravné diety a dalších užitečných informací, je zde výčet důležitých otázek, které by si měl člověk před i během půstu pokládat. Jsou důležité proto, že během půstu dochází k transformaci na všech úrovních (fyzické, emoční, duchovní). Každá transformace obsahuje období zmatku, kdy člověk neví, proč se do toho vlastně pouštěl, a má největší nutkání půst přerušit a vrátit se ke starým návykům (nejen stravovacím). Aby tímhle obdobím zmatku úspěšně prošel, potřebuje mít kompas – když si odpovíte na následující otázky, získáte ono potřebné nasměrování. To může být světlem na konci tunelu v době půstu.

Duchovní cíle

První a nejdůležitější věcí v přípravě na půst je zamyslet se, co chceme od půstu získat; proč ho děláme. Čím jasněji si definujete cíle, tím vědomější budete během půstu a tím více z něj získáte. Především je však třeba položit si následující otázky o vašem vztahu k duchovnímu životu:

  1. Když jsi byl malý, kým jsi chtěl být?
  2. Jak blízko jsi tomuto cíli teď?
  3. Měl jsi někdy pocit, že jsi se narodil s určitým záměrem a pokud ano, jaký záměr to je?
  4. Jak pociťuješ rozdíl mezi tím, kým jsi dříve myslel, že chceš být a kým jsi teď?
  5. Je nějaké spojení mezi tím, jak vnímáš své tělo, jak užíváš jídla a tímto pocitem?
  6. Měl jsi někdy pocit, že svět kolem tebe je magický, živý, zářící a hluboce posvátný nebo tajemný?
  7. Jak je to dlouho, co jsi měl naposledy tento pocit?
  8. Jak tvá rodina mluvila o tvém významu ve světě a o tom, čím nejspíš budeš, když jsi byl malý?
  9. Jaké nevyslovené dohody byly mezi tebou a tvou rodinou ohledně tvého významu ve světě a v tomto životě?
  10. Bylo ve tvé rodině v pořádku, že máš duchovní já a životní poslání?
  11. Jak by se tví příbuzní cítili, kdyby se tvé duchovní já projevilo?
  12. Jak myslíš, že by se cítili a chovali tví spolupracovníci, kdyby jsi dovolil svému duchovnímu já projevit se?
  13. Jak myslíš, že by se tvá kultura a místní komunita chovala a cítila, kdyby jsi dovolil svému duchovnímu já projevit se?
  14. Co by se muselo změnit v tvém životě, kdyby ti začalo dávat smysl tvé duchovní poslání a rozhodl jsi se jej následovat?
  15. Myslíš, že by jsi byl ochoten jej následovat?
  16. Co ti v životě chybí?

Přemýšlejte hluboce o těchto otázkách, protože veškeré pravdy za nimi jsou ve vás a mohou se objevit během půstu. Teprve potom co si otázky důkladně promyslíte, sepište si do co největších podrobností, proč hodláte podstoupit hluboký půst. Jaké výsledky v duchovní oblasti očekáváte a jakou duchovní výživu hledáte? Pokud by jste měli získat nějaké výsledky v duchovní oblasti, co by to bylo?

Emoční cíle

Při přemýšlení o důvodech půstu můžete přijít na to, že váš vztah k jídlu je nezdravý. Můžete se rozhodnou pro překonání těchto nezdravých vztahů k jídlu jako úvodní část zdravého půstu. I když to zní jako opak smyslu půstu, může vám dojít, že když si na nějaký čas dovolíte cokoliv chcete, vaše tělo začne nakonec chtít docela jiné potraviny, než jaké jste doposud jedli: listovou zeleninu, ovoce a určité zdroje bílkovin. Tělo má svou vlastní moudrost a jakmile ukážete, že jste opravdu ochotni mu naslouchat a začnete naslouchat, začne vás upozorňovat, kdy chce saláty, polévky, masa nebo cukry. Jakmile znovunastolíte tuto důvěru mezi sebou a svým tělem, stane se, že vaše touha po určitých potravinách ustoupí a významu naberou jiné tužby. Rozhodnutí však musí být opravdové. Nemůžete jej ošidit v domnění, že nakonec budete chtít jen “správné” potraviny. První krok je jíst přesně to, co chcete. Pokud je to zmrzlina ke snídani, omelety na oběd a steak s bramborami k večeři, udělejte to. Všechny živé bytosti mají přirozený reflex nasycení. Miminko odvrací tvářičku od matčina prsu když je syté. Teprve po té, co jsme se naučili nezdravému vztahu k jídlu, pokračujeme v jezení i potom, co jsme plní. Jak Carol Normandi a Laurelee Roark poznamenaly ve své knize “It’s Not About Food”:

…zkusit a vyřadit to, co nám společnost a naše tělo říkají o jídle, vyžaduje radikální přístup “legalizace” všech potravin. Žádná potravina není špatná a žádná není dobrá. Sladkosti, avokáda, těstoviny a celer – všechny jsou si rovny. Jediný rozdíl je v tom, jak se naše tělo cítí po snědení určité potraviny… Naše vlastní těla jsou nejlepší ve sdělování, co bychom měli a neměli jíst; není to kultura, nejsou to “experti na diety”, nejsou to televizní reklamy a inzerce v časopisech; a není to naše hlava, jež má vymytý mozek ohledně toho, co je “dobré”.

Když přestanete označovat potraviny jako “nesprávné” nebo “špatné” nebo “nedostupné” nebo “po kterých se tloustne”, můžete je začít vidět objektivně; prostě jako jiné potraviny s určitým tvarem, chutí a fyzickým vlivem na vaše tělo.

Pokud “trváte” na tom, že vaše tělo začne přijímat pouze “dobré” potraviny nebo přestane přijímat jiné, které označujete jako “špatné”, vytváříte vnitřní prožitek strádání; a prvotní reakcí na strádání těla, té části těla, která zodpovídá za vaše přežití příjmem potravy, je nárazové přejídání se.

Nicméně pokud cítíte, že jste připraveni na půst – že váš vztah k jídlu je dostatečně zdravý proto, aby jste se opravdu postili – podívejte se na svůj emoční svět a jeho vztah k jídlu. Položte si následující důležité otázky:

  1. Vzpomeň si na své nejstarší vzpomínky týkající se jídla. Jaké to byly?
  2. Jaké pocity u tebe vyvstávají při těchto vzpomínkách?
  3. Jaké další vzpomínky na jídlo vyvstávají?
  4. Jaké pocity máš spojené s těmito vzpomínkami?
  5. Jaké pocity si nechceš připustit?
  6. Jaké nevyslovené dohody máte ty a tvá rodina ohledně jídla?
  7. Jsou nějaké pocity, které potalčuješ pomocí jídla?
  8. Co se ti stalo ve tvé rodině, když jsi neměl pravdu?
  9. Jak pociťuješ své tělo takové, jaké je teď?
  10. Věříš, že kdybys byl štíhlejší, budeš více milován?
  11. Věříš, že když ztratíš na váze, budeš šťastnější?
  12. Jaké pocity v tobě vyvolává téma jídla obecně?
  13. Byl jsi kojený?
  14. Jaké příběhy ti vyprávěla tvá rodina o prvním roce tvého života a tvém vztahu k jídlu? Vztahu k lahvím / Vztahu ke kojení?
  15. Jaké pocity v tobě vyvolává představa sebe jako kojence, sajícího z prsu?

Znovu, přemýšlejte hluboce o těchto věcech, protože jakékoli pravdy za těmito otázkami jsou ve vás a mohou se objevit během půstu. Jakmile jste o nich hluboce přemýšleli, teprve potom a jedině potom se rozhodněte, jaké jsou vaše emoční cíle půstu. Pokud by jste měli mít nějaký emoční výsledek z půstu, jaký by to byl? Když budete o těchto věcech přemýšlet, zvažte také: Jaké starosti a strachy vyvstávají, když přemýšlíte o půstu? Co je ve skutečnosti vás největší strach týkající se půstu? Pokud máte obavy, které nezmiňuje tato kniha, věnujte nějaký čas získáváním informací o postění a zjistěte, jestli dokážete najít odpovědi na své obavy. Je důležité, aby ta část vás, která je zodpovědná za vaše přežití cítila, že jste udělali vše nezbytné pro zajištění svého bezpečí během půstu.

Skutečný půst očišťuje tělo, mysl a duši.
— Gándhí

Fyzické cíle

Zvažte následující otázky, než si stanovíte fyzické cíle pro půst:

  1. Věříš, že tvé tělo může být zdravé?
  2. Myslíš, že tvé tělo je stavěné na půst?
  3. Věříš, že tvé tělo má vrozenou moudrost, která tě povede tam, kam je třeba?
  4. Jak zdravé si vlastně myslíš, že tvé tělo je?
  5. Dokážeš považovat své tělo za svého přítele?
  6. Co by bylo potřeba k tomu, aby jsi byl v přátelství se svým tělem?
  7. Máš nějaké představy o svém těle, které by mohly bránit tomu, aby jsi tělu dovolil uzdravit se?
  8. Jsou nějaká onemocnění, která tě obtěžují a kterých by jsi se rád zbavil?
  9. Myslíš, že je možné být zdravý dlouho do pokročilého věku?
  10. Líbí se ti, jak tvé tělo vypadá?
  11. Pokud ne, obviňuješ své tělo za to jak vypadá?
  12. Dokážeš si své tělo představit jako posvátné?
  13. Jaký je to pocit věřit, že je tvé tělo posvátné?
  14. Usaď se a udělej si pohodlí. Pak si před sebou představ nejošklivější část svého těla. Jaký je pocit vidět tuto část sebe? Pořádně si ji prohlédni; jaké zprávy jí posíláš každý den? Je něco, co by ti tato část těla ráda řekla? Je něco co od tebe chce? Jaké v tobě vyvolává pocity to co ti chce říct, a co od tebe chce?
  15. Máš nějaké fyzické nebo zdravotní problémy v této části těla?

Ještě jednou, přemýšlejte hluboce o těchto věcech, protože jakékoli pravdy za těmito otázkami jsou ve vás a mohou se objevit během půstu. Jakmile jste o nich hluboce přemýšleli, teprve potom a jedině potom se rozhodněte, jaké jsou vaše fyzické cíle půstu.

Mimochodem: Vaše fyzické cíle by neměly být ve stylu: “Zvednu 100 kilo dvacetkrát denně abych se dostal do formy.” Jinými slovy, tyto cíle by neměly být v žádné formě výcviku nebo “měl bych”-způsobu myšlení. Cíle jsou více podporující, pokud jsou vyjádřeny například tímto způsobem: “Chci, aby se mé tělo cítilo zdravější než před půstem. Chci mít své tělo více rád. Chci se vyléčit v této části těla.”

Většina z nás je naučena nevnímat své tělo jako posvátné. Místo toho jsme naučeni jej vidět pokřivenými a zcestnými způsoby, nevěřit jeho impulzům, dokonce věřit, že se chová v našem nejhorším zájmu místo v nejlepším. Naučili jsme se věřit, že lidské tělo je stejné jako veškeré jiné fyzično – je to pouze hmota, hloupá, bez inteligence a bez zájmu. Když započneme těžký úkol ukončení nepřátelství ke svému tělu, začneme mu naslouchat a věřit mu, začneme konfrontovat nejzákladnější víry, které nám byly dány o našem fyzickém bytí. Je to jedno z nejláskyplnějších a nejsilnějších skutků odvahy a víry, jaký můžete udělat.

Volně přeloženo z knihy “The Transformational Power of Fasting” (Copyright © Stephen Harrod Buhner, vydalo nakl. Healing Art Press)

This entry was posted on Wednesday, December 11th, 2013 at 20:28 and is filed under Blog. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply